Nu sms vrijwel dood is en ook het mobiel bellen steeds minder wordt, zijn providers als nooit te voren in paniek vanwege hun verdienmodel. De laatste tijd verdringt de snelle groei van gratis messaging-apps zoals WhatsApp en Twitter en Skype de noodzaak tot bellen of sms-en nog meer. Kortom, een drama voor de grote providers.
Bellen wordt minder
Voice over IP diensten als Skype zorgen er ook nog eens voor dat er steeds meer ‘gebeld’ wordt over internet via PC’s en tablets. Dit werkt vlekkeloos, is leuk omdat je elkaar kunt zien en bovenal; het kost niet extra’s. Alleen data. Doffe ellende voor de providers die voorheen leefde van bel en sms bundels, buiten de bundel tarieven en verrekenmodellen op basis van naar boven afgeronde belminuten. Geen torenhoge telefoonrekeningen meer omdat de consument stelselmatig buiten zijn (bel)bundel ging.
Bellen is ook goedkoper geworden
Mede door bemoeienis van de overheid is het bellen vanuit bijvoorbeeld het buitenland ook flink goedkoper geworden. Maar er wordt ook er ‘gejaagd’ op kosten als gevolg van het buiten de bundel bellen of internetten of het vervallen van ongebruikte tegoeden. Het is wel duidelijk dat er voor de grote providers weinig extra meer valt te verdienen aan sms’jes en belminuten. Maar waar dan wel aan?
Data, data en data!
Om deze vraag te kunnen beantwoorden zullen de providers moeten luisteren naar de consument. De wens van de consument ligt op het punt van controle van kosten en onbeperkt (bellen, sms-en en internetten). Eén vast bedrag per maand waarmee je alles, onbeperkt kunt. En dan gaat het vooral om data (internet). Het liefst onbeperkt. Er is momenteel maar één kleine provider die hier gehoor aan geeft en dat is Robin Mobile. Niet voor niets een groot succes in korte tijd.
De mogelijke winnaar?
Robin Mobile laat zien dat er dan zelfs nog te verdienen valt. Deze provider biedt onbeperkt bellen, sms-en en internetten voor een vast bedrag per maand (vanaf 29,95). Dat moet een doorn in het oog zijn van de logge, grote providers. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat Robin Mobile één van de grootste gaat worden in 2015. Niet alleen omdat ‘onbeperkt’ de wens van de consument is, maar ook omdat de consument steeds vaker kiest voor een sim only abonnement in plaats van een abonnement met toestel waar je 1 of 2 jaar aan vast zit (met een berg sms’jes die je verplicht afneemt en niet gebruikt)! En, Robin Mobile laat je ook nog eens gebruikmaken van het sterke KPN netwerk.