Ook last van een hoge rekening door groot verbruik mobiel internet?

Situatie
Ik heb zelf een klein abonnementje bij Simyo (belminuten en 1 GB mobiel internet). Prima provider naar mijn smaak. Zelf gebruik ik nauwelijks mobiel internet als ik onderweg ben. Toch kreeg ik eind 2016 een zeer hoge rekening, zo rond de 100,- euro meer dan normaal. Ik heb gebeld met Simyo en men kon direct nagaan dat mijn normale verbruik veel lager ligt. Er was dus iets aan de hand.

Wat bleek, de App Store was meer gaan updaten en wel op gezette tijden. Dit kon de medewerker van Simyo ook achterhalen. Uiteindelijk is de rekening via de coulance regeling bij Simyo kwijtgescholden. Het was duidelijk dat ik die MB’s niet had verbruikt. Dank je wel App Store!

Maar waar kwam het nu door?
Het bleek dat mijn instellingen op mijn telefoon niet goed stonden. Ik had al mijn apps alle ruimte gegeven om ook mobiel – dus onderweg – te updaten. Ofwel, er vonden stevige updates van o.a. de App Store app plaats als ik onderweg was. Dit soort updates kun je beter op Wifi laten plaatsvinden. Dat kost je niets.


afbeelding iphone instellingen verbruik mobiele dataWat heb ik gedaan?

  1. Ga naar instellingen (iPhone)
  2. Dan naar mobiel netwerk en scroll naar ‘Gebruik mobiele data voor’
  3. Daar kan je per app bepalen of je akkoord bent met het updaten via mobiele data
  4. Ik heb deze dus allemaal uitgezet. Scheelt weer geld en moeite!