Koop je een toestel in combinatie met een abonnement, dan is je toestel zoals dat heet, voorzien van een simlock. Dit betekent kortgezegd dat je alleen simkaarten van je provider kunt gebruiken (en dus niet van een andere provider). Heb je bijvoorbeeld nu een abonnement bij KPN, dan is de kans zeer groot dat je toestel het alleen doet met een simkaart van KPN.
Waarom liever een simlock vrij toestel?
Je hebt liever een simlock vrij toestel omdat je dan niet afhankelijk bent van één provider (zoals in het bovenstaande voorbeeld bij KPN) en je dus ook simkaarten van andere providers in je toestel kunt plaatsen. Is je toestel simlock vrij, dan kan je uiteindelijk een abonnement (vast of simonly) afsluiten bij een provider van je keuze.
Hoe weet ik of mijn toestel simlock vrij is?
Doorloop de volgende stappen:
1. ‘Bel’ naar *#06#. Dan verschijnt het IMEI-nummer op het scherm.
2. Ga naar www.imei.info en geef je IMEI-nummer op.
3. Druk op ‘Check’.
4. Rechts onderaan de website verschijnt de status ‘Simlock’. Deze dienst is overigens gratis.
Maar het kan nog gemakkelijker!
Vraag een kennis of vriend om zijn simkaart en stop die in je toestel. Werkt je toestel met zijn of haar simkaart, dan is je toestel, simlock vrij!
Nee, mijn toestel is niet simlock vrij. Wat nu?
Geen nood! Je kunt bij je provider via een procedure (die meestal gratis is) een zogenaamde ‘unlockcode’ aanvragen. Hiermee kun je zelf je toestel, simlock vrij maken. Dit werkt bij elke provider weer anders. Om je toestel geschikt te maken voor andere simkaarten heb je dus een unlockcode nodig.
Hoe pak je dit aan?
1. Ga naar de website van je provider en gebruik het zoekvenster en zoek op ‘unlock code aanvragen’.
2. Selecteer het juiste artikel.
3. Doorloop de stappen.